Dub 232019

Zaradenie rýb do detského jedálnička

Zaradenie rýb do detského jedálnička

Ryby sú skvelým zdrojom železa a zinku a morské živočíchy sú hlavným zdrojom jódu v potrave. Kedysi bolo odporúčané zaradiť ich do jedálnička až po dovŕšení tretieho roka života dieťaťa. Bolo to predovšetkým kvôli bielkovine rybieho mäsa, ktorá je častým spúšťačom alergií. Odborníci však prišli s poznatkom, že napriek ich neskoršiemu zaradeniu do stravy alergií neubúda. Svoj postoj prehodnotili.

rybář
 
Ryby treba kupovať radšej lovené, nie chované. Prečo? Lebo ich chovajú vo vode s vysokým obsahom antibiotík a ryby sú z nich doslova zdeformované a zmutované. Keď ich kúpite ako filé, nieje to vidieť. Na tých malých farmách žijú ryby v stiesnených priestoroch. Sú choré a ako už bolo spomenuté, aj zmutované. Ak je treba zbaviť sa parazitov do nádrže sa dokonca lejú pesticídy. No a tie sú tak silné že pracovníci musia nosiť špeciálne odevy a masky.
 
Kedy ich teda zaradiť?
Medzi prvé potraviny s ktorými sa dieťa stretáva by mala byť zelenina, ovocie, lepok a mäso. Následne môžeme skúsiť podávať ryby. Rybku môžete samozrejme popučiť, alebo rozmixovať pre uľahčenie konzumácie.
 
 

Vhodné ryby

 

  • Z morských rýbsa doporučuje: treska, makrela, sleď

 

  • Zo sladkovodných rýblosos, kapor, pstruh

 
(Konzumujte menšie ryby – ako sardinky, ančovičky, platesa, treska, losos, tilapia a iné. Čím menšia ryba, tým menej ťažkých kovov, hlavne ortuti. Nakoľko sú moria dosť znečistené, taká menšia rybka nestihne vstrebať toľko škodlivín ako obrovský tuniak alebo losos.)
 

Nevhodné

 

  • Pre vysoký obsah metylortute sa nedoporučujú veľké dravé ryby ako napríklad: žralok, mečúň, šťuka, candát alebo bolen
  • Názory odborníkov o konzumácii tuniaka sa líšia, niektorí ho odporúčajú, iní zas nie (ideálne je poradiť sa s pediatrom alebo výživovým poradcom)

 
Konzumácia rýb u dieťaťa by sa mala obmedziť na maximálne 2x do týždňa. Musia byť dobre tepelne upravené, najlepšie na pare alebo na papieri na pečenie bez pridaného oleja na 160°C (pri tejto teplote sa zachová väčšina výživových látok). Samozrejme pozor na kosti!

pstruh
 
Najlepšie a najkvalitnejšie ryby sú tie, ktoré sú zamrazené priamo na mori. Takéto ryby sú šťavnatejšie, chutnejšie a zachovávajú si nutričné hodnoty. Najčastejšie sa na obaloch označujú ako ,,sea frozen,,.

Zaradenie rýb do detského jedálnička
4.5 (90%)4